O Depresji

Wszystkie informacje dotyczące depresji pochodzą z książki Ewy Woydyłło, pt. ,,Bo jesteś człowiekiem. Żyć z depresją, ale nie w depresji.”

Niemal każdy zaznał jakiejś odmiany niby-depresji, która pomija pod wpływem miłego zdarzenia lub po prostu odpoczynku. Moim zamiarem jest ułatwienie odróżnienia choroby psychicznej, która należy do rzadkości, od stanów ,,chorobopodobnych”, występujących powszechnie, które są częścią normalnej sinusoidy zmieniających się stanów emocjonalnych (przyjemnych na przemian z nieprzyjemnymi).

Depresja na ogół zaburza funkcjonowanie w czterech sferach życia, a zmiany te łatwo zauwazyć:

1) NASTRÓJ, osoba staje się smutna, płaczliwa, apatyczna, przygnębiona, rozżalona, pozbawiona nadziei, zdominowana przez lęk, niepokoje i użalanie się;

2) MYŚLENIE staje się negatywne, pełne złych przeczuć, ponure, niespokojne, beznadziejne, pozbawione wiary w siebie;

3) ZACHOWANIA  są coraz bardziej samotnicze, przypominające bierność i rozleniwienie, powodują, że człowiek nie jest w stanie wykonywać swoich obowiązków;

4) ZMIANY FIZYCZNE przejawiają się w powolności, utracie energii i sił, płaczliwości, określonych lub nieokreślonych bólach, zamykanie się w sobie, nerwowość, kłótliwość, agresji lub autoagresji; polegają także na pogorszeniu wyglądu z powodu zaniedbania higieny osobistej lub zaburzeń snu (bezsenność lub nadmierna senność), brak apetyty (lub objadania się), abnegacji i nieporządku w swoim otoczeniu.

Żeby komuś pomóc, trzeba przekonać przygnębioną osobę, gdy sytuacja wydaje się groźna, do skorzystania z fachowej pomocy. Wiem, bywa to niekiedy dość trudne, ale trzeba spróbować !! Pomoc otoczenia powinna polegać na usunięciu przeszkód i podważeniu fałszywych mitów, np. zapewnienie o dyskrecji psychiatry lub psychologa, podanie pozytywnych przykładów ludzi, którzy pokonali depresję lub jej uniknęli, propozycja towarzyszenia podczas pierwszej konsultacji specjalistycznej. Sposobów jest wiele, trzeba tylko chcieć pomóc!

Pomocne zapewnienia:

  • ,,Zawsze możesz do mnie przyjść”.
  • ,,Mogę ci pomóc uporządkować Twoje sprawy”.
  • ,,Mogę cię wysłuchać i razem zastanowimy się, co robić”.
  • Mów o mocnych stronach tej osoby.
  • Pomóż zmniejszyć nadmierne wymagania.
  • Zapewnij o swojej przyjaźni, miłości, uznaniu, przywiązaniu itp.
  • Wciągnij w miłe zajęcia, nie wymagające wielkiego wysiłku (sport, zajęcia twórcze itp.).

Trzeba unikać:

  • Udawania, że się rozumie.
  • Podsuwania nieproszonych rad i wskazówek.
  • Powtarzania – nie jest tak źle lub mogło być gorzej-.
  • Opowiadania bez przerwy o sobie (nawet o swojej depresji).
  • Oceniania zachować , wyglądu, stanu psychicznego.
  • Niecierpliwości, irytacji, złości.
  • Wprawiania w zakłopotanie lub zawstydzenie.
  • Żartowania, ośmieszania, ironizowania.

Co najbardziej przeszkadza:

  • Gdy się mówi – Weź się w garść !-.
  • Gdy depresję uważa się za lenistwo.
  • Gdy ktoś traktuję osobę w depresji jak uparte dziecko.
  • Gdy otoczenie wstydzi się osoby w depresji, która podejmuje leczenie.
  • Gdy nie respektuje się potrzeby prywatności i dyskrecji.
  • Gdy ludzie odwracają się i zapominają.
  • Gdy ludzie mówią o czyjejś depresji jak o fanaberii lub słabości.
  • Gdy ludzie ustawicznie mówią o czyjejś depresji i nie zmieniają tematu na prośbę tej osoby.

Pomocne gesty i praktyczne sposoby okazywania wsparcia:

  • Objęcie ramieniem, przytulenie.
  • Uśmiech na powitanie i pożegnanie.
  • Kontakt wzrokowy podczas rozmowy.
  • Cierpliwość i neutralność podczas słuchania, nieukrywanie łez w chwili wzruszenia.
  • Załatwienie sprawunków, zakupy, podanie herbaty, przygotowanie posiłku.
  • Pomoc w sprzątaniu mieszkania, wyniesieniu śmieci, zmianie pościeli, ręczników.
  • Pomoc w kąpieli, umyciu włosów, uczesaniu.
  • Pomoc w ułożeniu planu dnia, tygodnia.
  • Wsparcie w poszukiwaniu pomocy do opieki nad dziećmi lub zwierzętami.
  • Głośne czytanie ciekawej książki, wspólne słuchanie muzyki, wyjście do kina.
  • Jeżeli to ma być podarunek, to niech to będzie coś, czego się nie kupuje: ciasto własnej roboty, list, kwiat itp.

Zdiagnozować depresję zwłaszcza w jej początkowym stadium, nie jest łatwo. Dlatego wyróżnia się szereg zaburzeń depresyjnych:

  • epizod depresyjny (łagodny, umiarkowany, ciężki, nieokreślony);
  • nawracające zaburzenia depresyjne;
  • uporczywe zaburzenia nastroju (dystamia);
  • choroba afektywna dwubiegunowa (zespół maniakalno-depresyjny);
  • depresja poporodowa ( baby blues);
  • depresja sezonowa;
  • inne zaburzenia nastroju;

 

Advertisements

3 responses to “O Depresji

  1. Zmagam się z czymś.. lekarze sami nie wiedzą co to jest. Miałam wszystkie diagnozy od depresji na bordeline kończąc. Teraz padła wstępna diagnoza CHAD… Rozumiem Cię,ale pamiętaj.. Póki walczymy jesteśmy zwycięzcami..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s